Meedoen is belangrijker dan winnen

Wedstrijden

Schermen is een sport van alle leeftijden. Er zijn schermers actief van ca. 7 jaar tot ver in de 70. Voor elk is er wat wils op wedstrijdgebied: van jeugd tot veteraan, van recreatief tot topsport.

Eigen toernooien SV Trefpunt
Trefpunt organiseert drie grote toernooien die ook openstaan voor schermers van andere verenigingen in binnen- en buitenland. Dit zijn het Lentedegentoernooi en het Schelvispekeltoernooi (sabel) voor senioren en het Oliebollentoernooi (floret) voor de jeugd. Voor de eigen leden is er verder de Clubcompetitie met de afsluitende Clubkampioenschappen en het Stoppunttoernooi.

Jeugdpuntentoernooi (JPT)
Het Jeugdpuntentoernooi (JPT) is een laagdrempelig toernooi waar jeugdschermers kunnen schermen tegen tegenstanders van hun eigen leeftijd en niveau. Voor gewonnen partijen en gemaakte treffers worden punten gegeven waarmee verschillende diploma’s worden verdiend. Een mooie opstap naar KNAS-toernooien en voor velen de ideale kennismaking met de wedstrijdsport. Fencing Club Almere is de organisator van de JPT-toernooien.

Veteranenwedstrijden
Er is ook een levendig circuit aan veteranenwedstrijden (VetCup, Ferrum Vetum).

Nederlandse Kampioenschappen
De KNAS organiseert de Nederlandse Kampioenschappen schermen in vier delen:

• Het NK Senioren;
  • Het NK Jeugd, voor de leeftijdsgroepen tot en met junioren;
  • Het NK Veteranen, voor de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar;
  • Het NK Equipe, voor verenigingsequipes op alle wapens maar in 1 leeftijdscategorie.

Wedstrijdkalender en aanmelden
Bekijk hier de Nederlandse wedstrijdkalender. De volledige wedstrijdkalender voor binnen- en buitenland vindt u op Nahouw; KNAS-leden kunnen zich hier ook inschrijven voor wedstrijden via persoonlijke aanmelding met gebruikersnaam en wachtwoord.